منو
  • چشم انداز الكترونيكي
  • بهینه سازی موتورهای جستجو محمد زند

چشم انداز الكترونيكي

چشم انداز الكترونيكي: چشم انداز الكترونيكي

چشم انداز الكترونيكي
تصویر حميد رودباري
چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - چهار شنبه، 12 مهر 1391، 11:31 ب.ظ
  سلام
موضوع تالار گفتمان هفته دوم در خصوص چشم انداز آموزش الکترونیکی در دنیا و در حقیقت ترسیم آینده e-learning از منظر شما می باشد .
نظرات خود را به شکل خلاصه تا چهارشنبه 26 مهر در همین پست بیان نمایید .
تصویر جواد محمودي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط جواد محمودي - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 11:59 ق.ظ
 

با سلام

چشم انداز، مقصد حرکت ما را تعیین می کند و از طریق مشخص کردن آن می توانیم شیوه رسیدن به مقصد را مشخص کنیم. یک یا ترکیبی از چند چشم انداز، مناطق موضوعی مختلفی را ایجاد میکند به عبارت ساده تر، یادگیرنده های متفاوت، ارزش های متفاوت در فرآیند یادگیری، رویکرد های پداگوژیکی متفاوت و مانند آن.

پداگوژی هنر و شیوه تدریس یک معلم است، ، به عبارت دیگر می توان گفت شیوه و فنی که مدرس برای انتقال مفهوم به یادگیرند به کار می برد را پداگوژی می گوییم

 

 

چشم انداز

فرض

شیوه پداگوژی مربوط

چشم انداز گروهی

آموزش به عنوان کسب صلاحیت

  • دانش پذیران از طریق برقراری ارتباط بین مفاهیم مختلف تولید دانش میکنند
  • دانش پذیران از طریق یادگیری تدریجی اجزا مهارتی به کسب مهارت می پردازند
  • تمرکز بر رقابت
  • فعالیت سازمان یافته
  • دشواری تدریجی
  • وضوح هدف و بازخورد
  • عملکرد قبلی فرد با مسیرهای منحصر به فرد یادگیری تطبیق می گردد

دیدگاه سازنده

(تمرکز فردی)

یادگیری به عنوان دستیابی به درک

  • دانش پذیران فعالانه از طریق ساخت و تست فرضیه های جدید، ایده های جدید را ایجاد می کنند
  • محیط تعاملی برای تولید دانش
  • فعالیت هایی که مشوق تجربه و کشف اصول هستند
  • پشتیبانی برای تامل و ارزیابی

دیدگاه سازنده

(تمرکز اجتماعی)

یادگیری به عنوان دستیابی به درک

  • دانش پذیران فعالانه از طریق فعالیت های مشترک و / یا گفتگوی با یکدیگر ایده های جدید را ایجاد می کنند
  • محیط تعاملی برای تولید دانش
  • فعالیت هایی که مشوق همکاری و به اشتراک گذاری در بیان ایده ها هستند
  • پشتیبانی برای تامل و ارزیابی همکاری

چشم انداز وضعیت

یادگیری به عنوان تمرین گروهی

  • دانش پذیران از طریق شرکت در اجتماعات (Communication) و تمرین های ویژه هویت و شخصیت خود را ارتقا می دهند
  • مشارکت در شیوه های اجتماعی تحقیق و یادگیری
  • پشتیبانی از ارتقا مهارت یادگیری
  • گفتگو به منظور تسهیل ارتباطات یادگیری
تصویر جواد محمودي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط جواد محمودي - جمعه، 14 مهر 1391، 03:13 ب.ظ
  منبع :learningelearning.ir
تصویر مانيا شيراني
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مانيا شيراني - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 12:42 ب.ظ
 

با سلام

به طوركلي دورنماي آينده‌ آموزش الكترونيكي را مي‌توان چنين تصويركرد: انتشار رايگان دانش بين كشورها ممكن است منجر به كاهش اختلافات بين كشورها شود. كشورهاي توسعه‌نيافته در زمينه‌هاي علمي رشد سريع‌تري پيدا مي‌كنند و دسترسي همگاني و رايگان به منابع آموزشي باعث شتاب بخشيدن به توسعه‌ علمی و اقتصادي جهان خواهد شد.

تصویر فاطمه ملكي زاده
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط فاطمه ملكي زاده - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 12:45 ب.ظ
  باسلام

به نظر من اگه بخواهیم آینده ای خوب برا e-learning در کشورمون داشته باشیم .یه سری راهکار باید در کشورمون اجرا بشه.

وضعیت مطلوب ایران بر اساس مدل چهار مرحله یی :راهبرد، زیرساخت، دست اندرکاران و بازار خرید و فروش، هدف گذاری کیفی و پس از آن هدف گذاری کمی شده است.

1- هدف گذاری ها با توجه به بررسی دقیق اسناد راهبردی کلان، در وضعیت یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است.

2-با تدوین قوانین و پا فشاری بر حرکت از آموزش های سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی ترمیم شود و در ادامه با تدوین و ارائه راهکارهای تشویقی افراد، سازمان ها و مؤسسات را درگیر فضای یادگیری الکترونیکی کرد.

3-با ارائه راهکارهای خلاق، ظرفیت بهره برداری از بضاعت های موجود را وسعت بخشیم و در عین حال به حمایت های دولتی و خصوصی درباره گسترش دامنه دسترسی و کاربری رایانه و اینترنت و ایجاد فرصت های جذاب سرمایه گذاری برای بخش خصوصی شرایط را جهت رشد و ارتقای یادگیری الکترونیکی فراهم کرد.

تصویر فاطمه ملكي زاده
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط فاطمه ملكي زاده - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 01:00 ب.ظ
 

در کره جنوبی، آموزش بوسیله رسانه‌های دیجیتال صورت می‌گیرد. کامپیوتر و اینترنت در همه کلاس‌های درس وجود دارد و دولت تصمیم دارد کتاب‌های الکترونیکی را جایگزین کتاب‌های معمولی درسی کند. کودکان خانواده‌های کم‌درآمد، تبلت و کامپیوتر رایگان دریافت می‌کنند.

مدرسه ای در آلمان دانش‌آموزان این مدرسه نوشتن را بدون مداد و دفتر و با کمک اسمارت‌بورد و نت‌بوک فرامی‌گیرند. این مدل آموزش توانائی کودکان در کار با کامپیوتر را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر شبکه‌ای بودن کامپیوتر‌ها تقویت روحیه مشارکت و همکاری در بین کودکان می‌شود



تصویر هما ديلمي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط هما ديلمي - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 01:21 ب.ظ
  سلام
در بعضی از کشورهای پیشرفته مطمئنا تا پنج سال آینده فضای فیزکی دانشگاه ها و کتاب های چاپی مورد استفاده نمی باشد و حتی برای کودکان نیز "یک لپ تاپ برای هر کودک "در نظر گرفته خواهد شد و کتاب های چاپی فقط جنبه تزئینی پیدا می کنند. بهترین مقالات دانشگاهی بر روی وب قرار خواهد گرفت و هزینه تحصیل دانشجویان نصف می شود که با توجه به فواید یادگیری الکترونیکی سطح علمی افراد جامعه به طرز چشمگیری افزایش می یابد.
تصویر هما ديلمي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط هما ديلمي - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 02:03 ب.ظ
 


تصویر سوگل ربيعي ساوجي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط سوگل ربيعي ساوجي - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 02:20 ب.ظ
 

با پژوهشی که درباره این بحث کردم به یک جمله جالب از دانشگاه موفق MIT رسیدم که شعار اصلی خودشونو در یک جمله جامعی بیان کردند: " هدف اصلی ما مبارزه با انحصار علم در سراسر جهان است"

به نظر من ترسیم آینده ای برای آموزش الکترونیکی در عصر فناوری اطلاعات باید در مسیری با حضوری فعال و گسترده در مجامع بین المللی جهت گسترش علم و دستیابی به دانش جهانی باشه، باید توان و روحیه نوآوری و کارآفرینی رو ارتقا بدیم و همچنین از همه مهمتر دوره های آموزشی رو با نیازهای واقعی کشور منطبق کنیم. بایستی در کنار پوشش دهی مناسب فرهنگ و اخلاق حرفه ای رو در کشورمان ترویج دهیم. با گام برداشتن در این مسیر و مواردی از این قبیل به افزایش بهره وری و بازخورد آموزشی مناسب کشورمان خواهیم رسید.

آموزش الکترونیکی باید تربیت کننده افراد متخصص و آزاداندیش و توانمندساز در دنیای مجازی باشه تا انسان رو به سوی رشد و کمال واقعی اش برسونه

تصویر عليرضا مرداني كمالي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط عليرضا مرداني كمالي - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 06:12 ب.ظ
 

با سلام خدمت دوستان عزیز و تشکر از مطالب خوبی که ارائه دادند

با جستجویی که در اینترنت داشتم به این نتیجه رسیدم که نظام های آموزشی در آینده به سمت یادگیری اجتماعی (Social Learing) و یادگیری و کار مشارکتی (Collaborative Working & Learning) گرایش خواهند داشت. در این خصوص به سایتی رسیدم به نام The Centre for Learning and Performance Technologies (C4LPT) (http://www.c4lpt.co.uk) که در خصوص چگونگی استفاده از فناوری های نوین در امر آموزش و بهبود کارایی ها فعالیت می کند و نتایج تحقیقات را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار می دهد.

موسس این سایت خانم Jane Hart در یکی از مقالات ارائه شده در بلاگ تخصصی خود آموزش را در محیط های تجاری شامل 5 مرحله می داند که به طور مختصر آنها را در شکل زیر بیان می کند.همان طور که در شکل مشخص شده هرچه از مرحله 1 به سمت مرحله 5 پیش می رویم مسئولیت یادگیری بیشتر به عهده یادگیرنده گذاشته می شود و یادگیرنده استقلال بیشتری را در امر یادگیری پیدا می کند و در نهایت به آنجا می رسد که یادگیرندگانی خودسازمانده (self-organized learners) خواهیم داشت که کار = یادگیری و یادگیری را = کار می دانند. در این مقاله به تفصیل هریک از موارد ذکر شده در شکل توضیح داده شده که توصیه می کند حتماً دوستان سری به لینک مقاله بزنند.

http://www.c4lpt.co.uk/blog/2012/08/28/learning-in-a-social-business/


تصویر حميد رودباري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 10:32 ب.ظ
  آقای محمودی قوانین تالار فراموش نشود (‌ذکر منبع )

مقاله مطرح شده آقای کمالی موضوع جالبی است توصیه می کنم دوستان حتما مراجعه کنند .
تصویر مجيد جليليان
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مجيد جليليان - پنج شنبه، 13 مهر 1391، 10:32 ب.ظ
  بسیار جالب، آقای کمالی من هم در جستجو هام به همین نتیجه رسیدم
البته شما بسیار جامع و مفید بیان کردین و مقاله خوبی رو معرفی کردین، مخصوصا توی صفحه خود مقاله اون جدول که توضیح شکلی هست که قرار دادین بسیار عالی و مفید هست و نتیجه درخور توجهی از تحقیق به دست آمده.
سپاسگزار
تصویر ايوب مامندي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط ايوب مامندي - جمعه، 14 مهر 1391، 03:21 ب.ظ
  با سلام .
بنده هم در پی جستجوهایی که انجام دادم به چند وب سایت بسیار جالب رسیدم که در مورد آینده آموزش الکترونیکی توضیحاتی داده بودند .

سایت اول : http://www.kineo.com/e-learning-trends/future-of-e-learning-in-universities.html
توضیحات : وب سایت kineo که یک سرویس دهنده جهانی آموزش الکترونیکی است به همکاری شرکت intel تحقیقی انجام داده اند با این عنوان " چگونه دانشگاه های قرن 21 برای رسیدن به اهداف خود از آموزش الکترونیکی استفاده میکنند " و سپس نتایج تحقیقات رو که بسیار هم جالب هستن بیان کردن . متن اصلی نسبتا روان هست و چون نمیخوام نوشته م طولانی بشه ، ترجمه ش رو اینجا نذاشتم . فقط ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که به اعتقاد آنها " آموزش الکترونیکی در حال تبدیل شدن به هسته محیط آموزشی دانشگاه های برتر دنیا است "

سایت دوم : http://www.slideshare.net/janehart/the-future-of-elearning-is-social-learnng
توضیحات : همانطور که آقای مردانی بیان فرمودن خانم Jean Hart اعتقاد دارند که آینده آموزش الکترونیک به آموزش اجتماعی منجر میشه . در پی جستجوها ، به یک فایل فلش جالب رسیدم که آدرس اون رو هم قرار دادم .
با تشکر












تصویر حميد رودباري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - شنبه، 15 مهر 1391، 10:21 ب.ظ
  سلام و تشکر از همه دوستانی که در بحث مشارکت کردند .
آقای مامندی امیدواریم در کشور ما هم به زودی آموزش الکترونیکی به هسته آموزش عالی تبدیل شود و نام مهرالبرز در این عرصه بعنوان پیشرو درخشان باشد و همانطوری که در چشم انداز دانشگاه مهرالبرز آمده و آقای دکتر عبادی نیز عنوان فرمودند مهرالبرز اولین اتخاب یادگیری الکترونیکی باشد .
ضمنا پست دیگری جهت نظرات ارزشمند شما در خصوص چشم انداز مطرح شده دانشگاه که آقای دکتر عبادی فرمودند ایجاد گردیده است . از مشارکت شما سپاسگذار خواهیم بود

تصویر اذين اسدي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط اذين اسدي - جمعه، 14 مهر 1391، 11:21 ب.ظ
 

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی ارتباطات و دسترسی به شبکه جهانی اینترنت که جوامع را با حجم انبوه اطلاعات احاطه کرده لزوم استفاده از سیستم های آموزش الکترونیکی(E_learning) به دلیل موارد ذیل اهمیت زیادی پیدا کرده :

1-یادگیری از راه دور

2-یادگیری عمیق و محتوا سازی با استفاده از محیط های چند رسانه ای (Multi Media)

3-ارتباطات گسترده کاربران به ویژه در محیط های آکادمیک و اشتراک دستاورد های جدید در حوزه علم و تکنولوژی

4- دستیابی کاربران به منابع مختلف اطلاعات

5-سرعت سریع انتشار اطلاعات

همگی از عوامل رشد روزافزون این مقوله در زمینه تکنولوژی اطلاعات می باشد که با توجه به این عوامل چشم انداز آموزش الکترونیکی را بیان نموده

چشم انداز آموزش الکترونیکی از دیدگاه بنده :

1-حذف سیستم یادگیری سنتی واستاندارد سازی متدهای آموزشی

2-راه اندازی دهکده آموزش الکترونیکی جهانی یا هاب های اطلا عاتی جهانی

3- رشد سریع علم و تکنولوژی و توسعه اقتصادی جهان

4- یادگیری علوم مختلف به سهولت وبا صرف هزینه های خیلی پایین

البته نباید از اهمیت سیاستگذاری دستگا ههای اجرای و نظارتی در این عرصه چشم پوشی کرد



تصویر استاد - دكتر رحيم عبادی
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط استاد - دكتر رحيم عبادی - شنبه، 15 مهر 1391، 12:20 ق.ظ
 
با سلام وتشکر از دانشجویان عزیز
ازمشارکت مفید دانشجویان وارائه مطالب نو سپاسگزارم حوشبختانه این درس زمینه تحقق آرمانها وراهبردهای اصلی
جوزه یادگیری الکترونیکی را به سهولت فراهم می نماید.
دررابطه مبخث فوق یعنی ترسیم چشم انداز ، سال گذشته درقالب برنامه استراتژیک ،چشم انداز دانشگاه مهرالبرز را
به شرح زیر ترسیم نموده است :
دانشگاه مهر البرز انتخاب اول دانشجویان دریادگیری الکترونیکی "
درخواست میگردد با توجه به اینکه درخال حاضر دانشگاه درحال اجرائی نمودن این برنامه است ازنظرات خود مارا بهره مند فرمائید.
ضمنا از اقای مهندس رودیاری درخواست می شود که مطالب خوب دانشجویان را برای ارائه دربلاگ اساتید وهمچنین نشریه راه مهر دانشچویان دانشگاه فراهم نمایند.موفق باشید
تصویر مريم برزوئي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مريم برزوئي - شنبه، 15 مهر 1391، 03:08 ق.ظ
 

با سلام خدمت تمامی دوستان

با نظر دوستان موافقم. به نظر من با توجه به اهداف آموزش الکترونیکی (علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، اقتصادی، اجتماعی) تا زمانی که مردم به آموزش نیازمندند، آموزش الکترونیکی عرصه ای رو به رشد خواهد داشت که از این طریق فراهم کردن زمینه مناسب برای انتقال دانش و تولید اطلاعات بوجود خواهدآمد. عواملی که د ربهبود آموزش الکترونیکی موثر می باشد سازماندهی، یکپارچه سازی، و هدفمند کردن ارائه مطالب رائه شده در این نوع آموزش و بهره گیری از تکنولوژی برای ایجاد روش های جدید آموزش می باشد.

با و جود اینکه آموزش الکترونیکی به فضای آموزشی نیازی ندارد اما محقق کردن این نوع آموزش به برنامه ریزی بلند مدت و سیاسیت های اصولی نیاز دارد.

با تشکر از دوستان ، نظرات مفیدی ارائه نمودند.

تصویر مهسا قاسمي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مهسا قاسمي - شنبه، 15 مهر 1391، 06:10 ب.ظ
  باسلام
در دنیای کنونی جامعه ای برنده است که به سمت توسعه هر چه بیشتر فناوری اطلاعات حرکت کند
به نظر می رسد تحول در جهان هم از دانشگاه شروع می شود و هم به دانشگاه ختم می شود دانشگاه ها با تولید دانش و اطلاعات امکان تولید تجهیزات و امکانات جدید را به وجود می آورند و محصولات متنوع تولیدی جهان نتیجه عملی فرایند تولید دانش وتجهیزات تخصصی هستند
با ایجاد دانشگاه الکترونیکی می توان در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشگام بود و بر جامعه از طریق تربیت نسل نوین مدیران و متخصصین تحول آفرین تاثیر گذاشت
تصویر محمدرضا خليلي جعفراباد
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط محمدرضا خليلي جعفراباد - شنبه، 15 مهر 1391، 09:41 ب.ظ
  امروزه بسیاری از دانشگاههای مطرح دنیا از آموزش الکترونیک با بهترین منابع و اساتید استفاده می کنند و این آموزشها به صورت رایگان می باشد و نهایتا مدرک معتبر تحصیلی صادر می گردد و سپس فرد آموزش دیده به بازار کار معرفی می گردد به نحوی که هزینه تحصیلات دانشجو از دستمزد او کم می گردد.
به عنوان مثال:
http://mitx.mit.edu/
یا
http://www.udacity.com/

با تشکر
تصویر فايزه السادات ال طعمه
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط فايزه السادات ال طعمه - دوشنبه، 17 مهر 1391، 01:56 ق.ظ
 

با سلام

همانطور که اشاره شد، آموزش الکترونيکي e-learning صنعتي نوپا در تكنولوژي آموزشي وآموزش از راه دور است، اما مراكز و مؤسسات آموزشي به ويژه دانشگاهها در تلاشاند تا هرچه سريعتر الگويي مناسب با ساختار آموزشي و فرهنگي كشور در زمينه آموزش الكترونيكي ارائه كنند. جوامع به مرور زمان و در راه رفتن به سمت جامعه اطلاعاتي نياز روزافزوني به آموزش و مهارت و همينطور نيروي متخصص خواهند داشت. با گسترش جوامع، نسلي تازه پا به عرصه ميگذارد كه نياز به تربيت، تخصص و آموزش دارد، اما از طرفي تواناييهاي دولتها براي تحت پوشش قرار دادن كل اين پتانسيل كافي نخواهد بود. گسترش بيوقفه و كم هزينه سيستم آموزشي الكترونيكي در سراسر دنيا، راهی برای حل این مشکل است..

تصویر بشير بهزادي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط بشير بهزادي - دوشنبه، 17 مهر 1391، 02:17 ب.ظ
  با تشکر از تمامی دوستان بابت مطالب فوق العاده ارزشمند
به نظر من E-Learning باید در لایه لایه اقشار جامعه نفوذ کند و مطمئنا رخ خواهد داد.از کودکانی که به مدرسه می روند تا سالمندانی که به دنبال یادگیری برخی مباحث هستند.اما نکته قابل تامل حذف رابطه رو در رو است.آنجایی که بشر نیازمند برقراری اینگونه رابطه متقابل می باشد.باید حتما اهالی ارتباطات و یادگیری الکتونیکی تمهیداتی اندیشه کنند.
حتما تمام دنیا درگیر مسأله E-Learning می شوند اما در وهله اول باید به طور کافی آموزش استفاده از آن را فراگیرند.
E-Learning آینده کاملا روشن و همه گیری دارد.همه در هر ساعت و مکان با همان شعار 24/7 به آن رو می آورند و نتایج سودمند ان در جامعه جهانی و سطح خرد ان کشورها و شهرها نمودار می شود
با تشکر
تصویر نعيم فرخزادارشاد
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط نعيم فرخزادارشاد - جمعه، 21 مهر 1391، 09:24 ق.ظ
  به نظر من در آینده Elearning عیارت خواهد بود از ترکیبی از LMS های کنونی و شبکه های اجتماعی. به نحوی که هر کس بتواند در هر فیلدی آموزشی برای دیگران بگذارد . آموزش ها توسط مردم طبقه بندی و ارزش گذاری شود.
برای تصورش ترکیبی از این سایتها را در نظر بگیرید : stackoverflow.com , wikipedia.com , lms.mehralborz.com
تصویر مسلم ايرانمنش
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مسلم ايرانمنش - جمعه، 21 مهر 1391، 01:40 ب.ظ
 

در دتیای امروز که بر اساس دنیای مجازی کسب و کارها تعریف شده راهی بجز آموزش مجازی وجود نداره که از زمان و بازارهای رقابتی دور نباشید

چشم‌انداز جامعه‌ اطلاعاتي در ايران چيست؟

براي ارائه تصوير كلان از جامعه اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران لازم است در ابتدا دورنماي اين جامعه ترسيم شده و سپس ويژگي‌هاي خاص اين جامعه در ايران كه برگرفته شده از اهداف چشم‌انداز بيست ساله كشور است، تشريح شود؛ دورنماي ياد شده در قالب چشم‌انداز جامعه اطلاعاتي و ويژگي‌هاي آن در قالب مختصات ارزشي جامعه اطلاعاتي در ايران ارائه شده است.
به گزارش (ايسنا)، دستيابي به قابليت‌ها و ارزش‌هاي جامعه اطلاعاتي، هدف مرحله‌اي جمهوري اسلامي ايران در مسير رشد و توسعه و در راستاي تحقق اهداف چشم‌اندازي آن است.
با تحقق جامعه اطلاعاتي هر فرد ايراني از هرنقطه از كشور قادر به دستيابي به شبكه اطلاعاتي (ملي و بين‌المللي) بوده و به راحتي از قابليت‌هاي اين شبكه براي تامين نيازهاي اطلاعاتي و دريافت خدمات مورد نياز براي پيشبرد زندگي و انجام كسب و كار خود به زبان فارسي استفاده مي‌كند.
هم‌چنين منابع انساني كشور از سواد، دانش و مهارت‌هاي لازم براي انجام فعاليت‌هاي الكترونيكي و تامين نيازهاي خود و جامعه برخوردار خواهند بود، علاوه بر اين دسترسي به انواع دانش و مهارت‌هاي بشري براي هر يك از شهروندان در هر نقطه كشور در دسترس خواهد بود و ارتباطات بين آحاد جامعه با بهره‌مندي از قابليت‌هاي شبكه‌اي و به روش‌هاي بومي با خط و زبان فارسي گسترش مي‌يابد.
در جامعه‌ي اطلاعاتي استفاده از فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات و قابليت‌هاي آن بخش قابل توجهي از زندگي روزانه شهروندان و كسب وكار جاري سازمان‌ها را تشكيل مي‌دهد و درصد قابل توجهي از فعاليت‌هاي اقتصادي بر بستري از تعاملات و عمليات الكترونيكي استوار است و اطلاعات نقش غالب در ايجاد ارزش افزوده دراين فعاليت‌ها دارد؛ در همين ارتباط دولت و ساير نهادهاي حكومتي نيز ضمن چابك‌سازي و روان‌سازي عمليات خود خدمات مورد نياز شهروندان و واحدهاي كسب و كار را به صورت الكترونيكي ارائه مي‌كنند.

هم‌چنين سياست‌ها و زيرساخت‌هاي سازماني، قانوني، قضايي و امنيتي براي انجام فعاليت‌هاي مختلف الكترونيكي به روشني وجود داشته و استانداردهاي لازم در اين زمينه تعريف و بكار گرفته شده است.

اما مختصات ارزشي جامعه اطلاعاتي در ايران چيست؟
تحقق جامعه اطلاعاتي در جمهوري اسلامي ايران وقتي واجد ارزش و مطلوبيت است كه داراي ويژگي‌هاي ارزشي باشد كه مي‌توان به مواردي از اين جمله اشاره كرد: شهروندان و سازمان‌هاي مختلف جامعه مستقل از نوع فكر، مذهب، قوميت، گرايش سياسي، محل سكونت و... امكان اشتراك، دسترسي برابر و عادلانه به اطلاعات، فرصت‌ها و قابليت‌هاي موجود در شبكه‌هاي اطلاعاتي (ملي و بين‌المللي) عمومي را دارند.
همچنين وجه حاكم بر محتواي موجود در شبكه‌هاي عمومي و فضاي الكترونيكي كشور متناسب با مقتضيات ديني، ملي، فرهنگي و اخلاقي بوده و حفظ كرامت انسان‌ها و حقوق كليه شهروندان و سازمان‌ها از اصول حاكم بر آن مي‌باشد.
كاربست‌هاي لازم براي توليد علم، دانش و فن‌آوري پيشرفته در محيط الكترونيكي و غيرالكترونيكي فراهم شده و آحاد مختلف جامعه ضمن مشاركت فعال در اين توليد، از اين امر احساس نشاط و غرور مي‌كنند.
مورد ديگر اينكه بخش قابل توجهي از آحاد مختلف جامعه به ويژه كاركنان بخش دولتي و خصوصي و تمام تربيت شدگان نظام آموزشي جامعه، افرادي برخوردار از مهارت‌هاي و دانش روز در استفاده و به‌كارگيري فن‌آوري دنياي شبكه‌اي بوده و در ضمن مومن منضبط، مسئوليت‌پذير، رضايتمند، برخوردار از وجدان كاري، مفتخر به ايراني بودن، متعهد به انقلاب اسلامي، داراي روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي، داراي قابليت نوانديشي و پويايي فكري و نوآوري مي‌باشند.
همچنين آحاد مختلف جامعه با به‌كارگيري قابليت‌هاي محيط الكترونيكي احساس مسئوليت و مشاركت بيشتري در اداره امور جامعه و تعيين سرنوشت خود دارند و بازيگران اصلي در جامعه اطلاعاتي شهروندان و سازمان‌هاي بخش خصوصي بوده و دولت- جز در بخش‌هاي حاكميتي - حداقل دخالت و حضور در اين عرصه را خواهد داشت.
سازمان‌هاي مختلف به ويژه دستگاه‌هاي دولتي نيز فعاليت‌هاي گسترده و متعددي را در زمينه ارائه اطلاعات شفاف، دقيق و درست از اطلاعات مورد نياز شهروندان و سازمان‌ها دنبال مي‌كنند.
در جامعه اطلاعاتي نظام مديريتي كارآمدي براي هدايت، مراقبت و رصد فعاليت‌هاي مختلف در جامعه اطلاعاتي و اقتصاد شبكه‌اي و مديريت تحولات ناشي از حضور در دنياي شبكه‌اي شكل گرفته است. كاربست‌هاي بكار گرفته شده براي تامين امنيت ملي، سازماني و فردي در محيط عمومي الكترونيكي، به گونه‌اي است كه اطمينان لازم را در سطوح مختلف جامعه و دولت براي قرار دادن اطلاعات شخصي و سازماني و تعامل باديگران در محيط شبكه فراهم مي‌كند.
نظام حقوقي و قضايي حاكم بر فعاليت‌هاي الكترونيكي هم از سرعت، كارايي و قابليت‌هاي لازم براي بازدارندگي از وقوع جرم و تخلف از يك طرف، و از ايجاد اطمينان و اعتماد درآحاد مختلف جامعه براي انجام فعاليت‌هاي سالم از طرف ديگر، برخوردار است و استقرار عدالت محور اصلي اين نظام را تشكيل مي‌دهد.
تعامل سازنده‌اي بين شهروندان و سازمان‌هاي خصوصي و دولتي با جهان در زمينه تبادل اطلاعات و دانش و تعاطي اقتصادي براساس عزت، حكمت و مصلحت برقرار مي‌باشد و در انجام كليه فعاليت‌هاي جامعه و به ويژه در فعاليت‌هاي مرتبط با محيط الكترونيكي رعايت استانداردها و قواعد رفتار حرفه‌اي يك اصل پذيرفته مي‌باشد.

حوزه راهبردي جامعه اطلاعاتي ايران
حوزه‌هاي راهبردي جامعه اطلاعاتي، حوزه‌هايي كليدي و محوري هستند كه موجب مي‌شوند جمهوري اسلامي ايران با توسعه كاربردهاي فن‌آوري اطلاعات در‌ آن‌ها، شرايط لازم را براي دنياي شبكه‌اي و به‌كارگيري قابليت‌هاي آن كسب كند كه اين حوزه‌ها براساس دسته‌بندي ارائه شده در مدل مركز توسعه بين‌الملل يكي از دانشگاه‌هاي معتبر دنيا (CID) تنظيم شده است كه شامل پنج محور و موضوع ذيل هستند: دسترسي به محيط شبكه‌اي، توسعه انساني، علم و آموزش شبكه‌اي، جامعه شبكه‌اي،

اقتصاد شبكه‌اي، سياست‌هاي حاكم بر توسعه جامعه اطلاعاتي
از آنجا كه هر سند مطالعاتي كه به صورتي كلي در دنيا تنظيم شده باشد، نيازمند بومي‌سازي و انطباق با شرايط ملي است، بخش‌هاي فوق در هر يك از حوزه‌هاي راهبردي دراين مدل براساس مختصات ارزشي جامعه اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران كه خود برمبناي سند چشم انداز بيست ساله و شرايط و ويژگي‌هاي كشور تنظيم شده است، تكميل شده و بومي‌سازي شده است.

حوزه راهبردي توسعه دسترسي به محيط شبكه‌اي
مباحث اصلي و محوري در حوزه راهبردي دسترسي به فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات، تدوين راهبردها و راهكارهايي است كه بر مبناي آن بتوان مطمئن شد كه منطبق بر ارزش‌هاي پيش گفته، آحاد جامعه دسترسي سريع، با كيفيت، ارزان و گسترده به ارتباطات با پهناي باند بالا داشته باشد و از اين طريق قابليت‌هاي لازم براي دريافت خدمات مختلف الكترونيكي و دسترسي به محتواي مناسب را به‌دست مي‌آورند.
جمهوري اسلامي ايران به دنبال توسعه و رسيدن به سطحي از دسترسي به فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات است كه براساس آن؛ دسترسي اختصاصي و عمومي تمامي آحاد و بخش‌هاي جامعه به ارتباطات ثابت و سيار و با قابليت استفاده از باند پهن به شكلي امن، با كيفيت، ارزان، مطمئن و مبتني بر نيازهاي كاربران براي استفاده از اينترنت، محتواي ديجيتال و ساير خدمات الكترونيكي برمبناي ارزش‌هاي ديني- ملي فراهم شده باشد.
ظرفيت زيرساخت ارتباطاتي كافي با تاكيد بر توسعه ظرفيت‌هاي ملي براي پشتيباني از نيازهاي دسترسي بخش‌هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كشور و شهروندان، بدون افت كيفيت در كشور وجود داشته باشد. تعرفه‌هاي دسترسي باند پهن به خدمات ارتباطي و اطلاعاتي ارزان و قابل پرداخت براي تقريبا تمامي شهروندان وجود داشته باشد.
پشتيباني فني و آموزشي لازم براي تمامي ذي نفعان در دسترسي به فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات و بازاري رقابتي، پويا و نوآورانه براي سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات با تاكيد بر استفاده از توانمندي‌هاي بومي وجود داشته باشد.
در نتيجه صنعت فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات كشور امكان حضور و رقابت در بازارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي را يافته باشد و استانداردهاي لازم براي دسترسي به فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات تدوين و در حال به‌كارگيري باشد.
اما ماموريت در زمينه دسترسي به فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات عبارت است از كاهش ميزان شكاف در دسترسي به فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در نقاط مختلف كشور، ايجاد زيرساخت‌ ارتباطي و قوانين و مقررات مربوط به دسترسي به فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات با پهناي باند بالا، به شكلي امن، با كيفيت، ارزان و قابل اطمينان، فراهم آوردن زمينه‌هاي ايجاد بازار رقابتي در صنعت فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات و استانداردسازي ارائه خدمات فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات.

جامعه اطلاعاتي، محور دستيابي به جامعه دانايي
رشد و توسعه دستاوردهاي فن‌آوري در طي سال‌هاي گذشته، جامعه اطلاعاتي را به‌عنوان عامل محوري در دستيابي به جامعه دانايي و توسعه و توليد ثروت در كشورهاي توسعه‌يافته قرار داده است، كاربردهاي فن‌آوري اطلاعات به‌طور چشمگيري تبديل به نيروي محرك رشد فرهنگ و اقتصاد دانايي محور و كارايي آن‌ها شده و تغييراتي اساسي در دنياي پيرامون ما كه در آن زندگي مي‌كنيم به وجود آورده است.
در اين فضاي ديجيتالي، كشورهاي توسعه يافته هم‌چنان در حال بهره‌بردن از منافع بي‌شمار اين دست‌آوردها هستند. اين باور در بين كارشناسانان اهل فن وجود دارد كه استفاده درست و مناسب از فن‌آوري‌هاي مبتني بر اطلاعات و ارتباطات هم‌چنين مي‌تواند زندگي 80 درصد جمعيتي را كه در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي‌كنند، بهبود بخشد.
متاسفانه شكاف بزرگ بين كشورهاي ثروتمند و فقير كه در اثر شرايط اقتصادي و اجتماعي آن‌ها شكل گرفته است، در زمينه فن‌آوري‌هاي مبتني بر اطلاعات و ارتباطات نيز قابل مشاهده مي‌باشد.
در حالي كه توسعه و رشد اينترنت و ادامه ديجيتالي شدن جامعه در كشورهاي در حال توسعه يك امر پذيرفته شده و معمول تلقي مي‌شود، بسياري از كشورهاي در حال توسعه با چالش‌ چگونگي انتخاب راه‌هاي مشاركت و حضور در دنياي در حال تغييرات سريع در اطراف خود مواجه هستند.
اما چالش‌هاي اصلي كارگزاران اين كشورها اين است كه چگونه فن‌آوري‌هاي مبتني بر اطلاعات و ارتباطات مي‌تواند به علمكرد بهتر سازمان‌هاي دولتي و كسب و كارهاي خصوصي منجر شده و چگونه اين كشورها مي‌توانند با حضور در دنياي شبكه‌اي و جامعه اطلاعاتي آماده شوند، طوري كه ضمن بهره‌مندي از منابع آن از ضررهاي پيش روي نيز جلوگيري كنند؟

شبكه‌هاي جهاني اطلاعاتي گامي مهم در راستاي...
كارشناسان معتقدند كه در حال حاضر يك فرصت يگانه براي بسياري از اين كشورها وجود دارد كه با پيوستن به شبكه‌هاي جهاني اطلاعاتي گامي به سوي دستيابي به دانايي، ثروت و شكوفايي بردارند. كشورهاي در حال توسعه بدون يك تلاش متوازن براي آماده شدن جهت حضور در جامعه‌اي دانايي محور و اقتصاد جهاني شبكه‌اي، نمي‌توانند شكاف بين معيارهاي زندگي در كشورهاي خود با كشورهاي توسعه يافته را پر كنند.
در اين حال اين شكاف هم‌چنان در حال افزايش خواهد بود و استفاده موثر از اين فن‌آوري‌ها تنها محدود به بخش ثروتمند جهان باقي خواهد ماند.
اما جمهوري اسلامي ايران با تدوين سند چشم‌انداز بيست ساله خود گامي بلند براي ترسيم وضعيت و جايگاه بلند مدت خود برداشته است، دستيابي به اهداف متعالي مطرح در سند مذكور، ‌نيازمند تكميل با تدوين و اجراي برنامه‌هاي راهبردي و اجرايي پايين دستي است؛ تحقق جامعه اطلاعاتي يكي از اهداف مرحله‌اي و ميان مدت براي تحقق اهداف چشم‌انداز كشور از طريق توسعه و به‌كارگيري فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات و بر پايه توليد و استفاده هرچه بيش‌تر از اطلاعات و دانش در سطوح مختلف جامعه است.

تصویر سيده ياسين علوي زرنگ
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط سيده ياسين علوي زرنگ - جمعه، 21 مهر 1391، 04:24 ب.ظ
  با سلام

چشم انداز آموزش الکترونیکی در جهان به وفور دیده میشود به گونه ای که اموزش مجازی برای کودکان با سایتهای گوناگون از جمله سایت www.e-learningforkids.orgو برخی دیگر از سایتها که سالهای گذشته اصلا وجود مجازی نیز نداشت قابل تامل است .در بسیاری از مقالات و روزنامه ها با عنوان trends of e learning 2015 مواجه هستیم که بسیاری از application mobile در این مقالات برای آموزش های مجازی در آینده در نظر گرفته شده است .
اما آنچه که اساتید دانشگاهها از جمله دانشگاهforward را به آموزش مجازی و الکترونیکی سوق می دهد آزمایشها و تحقیقاتی است که بر روی عملکرد مغز انسان در زمانی که آموزش از طریق multimedia صورت میگیرد تا روش سنتی بسیار جالب و منطقی به نظر میرسد .آموزش مجازی رانندگی هم اکنون در جهان بسیار استفاده می شود که حتی خطرات جانبی این آموزش را کاهش داده است .ماشین های شبیه سازی در آموزش خلبانی نیز نمونه آموزش الکترونیکی حتی بدون نیاز به فرد ماهر در این زمینه بسیار مورد توجه می باشد .بر اسای مقالات مطالعه شده افزایش یادگیری -کاهش هزینه -در دست گرفتن زمان -مهم ترین عامل ها برای به کارگیری اموزش الکترونیکی در جهان معرفی شده است
.وجود ابزارهای همچون
سیستم های هوشمند
دسترسی به برنامه های مبایل
ماشین های مجازی
vidio &demo
این آموزش مجازی را ساده و جذاب و فراگیر کرده است .

دوستان در صورت تمایل می توانند به مقاله کوتاه که تحقیقات بر روی یادگیری های متنوع و هم چنین عملکرد یادگیری الکترونیکی می باشد را مطالعه نمایند.
http://www.fldlc.org/Workforce/TrendsFutureDirectionsofe-Learning.pdf
تصویر سيده ياسين علوي زرنگ
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط سيده ياسين علوي زرنگ - جمعه، 21 مهر 1391، 09:47 ب.ظ
  منابع :تصیح دانشگاهای florida , harvard در متن اشتباه درج شده است .
با تشکر
تصویر مجيد جليليان
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مجيد جليليان - شنبه، 22 مهر 1391، 12:13 ق.ظ
  سلام دوستان
خواهش می کنم طول متن های خودتون رو کمتر کنید و اگه امکانش هست لینک مطلب مورد نظر یا فایلی رو ضمیمه کنید
باور کنید میل و رقبتی برای خوندن بقیه متن نمی مونه وقتی متن های دو سه صفحه ای اینجا پست می کنید
امیدوارم انتقاد من رو منفی نبینین
همچنین من فکر می کنم وقتی سوالی با همچنین مضمونی پرسیده می شه، بهتر هست یه مقدار مطالعه کنیم و بعد برداشت های خودمون رو پس از تحلیل مختصر و مفید با ذکر منبع بنویسیم
آقای رودباری نپرسیدن که فرمول گرانش زمین چی هست که حتما باید جواب رو Copy/Paste کنیم.
بهتر هست نظرات حداقل سه ویژگی زیر رو داشته باشن.

اشاره به لینک اصلی مطلب
افزودن فایل
مفید و مختصر

امیدوارم دوستان ناراحت نشن
موفق باشید
تصویر حميد رودباري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - شنبه، 22 مهر 1391، 12:20 ق.ظ
  از تذکر آیین نامه ای آقای جلیلیان سپاسگذارم . دوستان قوانین تالار را فراموش نکنند
1
تصویر حميد رودباري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - يکشنبه، 23 مهر 1391، 11:50 ب.ظ
  سلام
دوستان نظراتشون ته کشیده ؟؟!!!!!
من شدیدا منتظرم تا چهارشنبه فرصت دارین ها
منتظر
تصویر سمانه عسگري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط سمانه عسگري - دوشنبه، 24 مهر 1391، 01:11 ق.ظ
  تصور بنده این است که آموزش الکترونیکی در آینده به یک باور قلبی در همگان تبدیل می شود که دنیا را با ابزار و تکنیکهایش شگفت زده خواهد کرد.
تصویر مريم برزوئي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مريم برزوئي - دوشنبه، 24 مهر 1391، 02:08 ق.ظ
 

با سلام

یکی از مواردی که با گسترش آموزش الکترونیکی در آینده بوجود خواهد آمد مدارس هوشمند می باشد. از آنجاییکه پاره ای از فعالیتهای مرسوم در مدارس دیگر، در این مدارس به کمک فناوری اطلاعات کاهش می یابد، کمیت و کیفیت تعاملات بین دانش آموزان، معلمان و والدین ارتقاء می یابد و در نتیجة هم افزایی حاصل از تعاملات این سه گروه، امکان ایجاد شرایط یادگیری بهتر برای دانش آموزان فراهم می گردد .تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی ـ یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است. نباید به اشتباه اینگونه تلقی گردد که در مدارس هوشمند، تکنولوژی جای افراد و اشخاص را می گیرد بلکه همچنانکه پیتر دراکر نیز گفته است :کار یدی جای خود را به کار دانشی می دهد، اما نقش تعیین کننده انسان به عنوان حاکم سازمانی همچنان برقرار و مستدام خواهد ماند، و بنابراین استفاده از تکنولوژیهای مذکور تنها به عنوان ابزاری در جهت رسیدن به هدف آموزش و تعلیم و تربیت کارآمدتر و متناسب با آهنگ فزاینده تغییرات در دنیای حاضر می باشد.

امیرابادی
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط ايت الله اميرابادي فراهاني - دوشنبه، 24 مهر 1391، 08:50 ق.ظ
  با سلام وخسته نباشید
بچه به نظر من یاد گیری الکترونیکی به این زودی زود ها در ایران جا نمی افتد چون این فرهنگ در کشورما قابل قبول نیست.هنوز جوان های ما به فکر دانشگاههای روزانه هستند.که اونجا ها درس بخونن.ووقتی از مجازی صبخت میشه جلوه خاصی نداره
تصویر حميد رودباري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - دوشنبه، 24 مهر 1391، 10:22 ب.ظ
  سلام
آقای فراهانی چه بدبین هستید . شما بعنوان عضوی از خانواده آموزش الکترونیکی سعی کنید جایگاه این نوع آموزش را مستحکم کنید .
بسم اله

بدبین
تصویر مجيد خيرانديش
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مجيد خيرانديش - سه شنبه، 25 مهر 1391، 12:16 ب.ظ
 


به همه ما گفته شده است كه شبكه كامپيوتري قابليت برتري دارد و زمينه اي مساعد براي انواع روشهاي آموزش وكارآموزي- بويژه كارائي بالا وروش موثر ارتباطات وتعاملات دو طرفه استاد و شاگردان او را فراهم مي نمايد. به هر حال ، واقعيت هنوز تا حدي غير رضايت بخش است. كارشناسان فناوري به ما مي گويند كه فناوريها و كاركردهاي قدرتمند آنان از قبل وجود داشته اند و اكثريت ما به آن اعتقاد داريم. سياستمداران به ما متذكر مي شوند كه كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات ، صنعت آموزشي را در يك وضعيت انتقال انقلابي قرار خواهد داد و اكثريت ما چنين نظري داريم.سوال آن است كه چگونه مي توانيم پيش بيني صحيح كنيم؟براي مثال ، اثرات بالقوه فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يك واقعيت بر نظام آموزشي مادام العمر وجامعه يادگيرنده آن چگونه است؟در حقيقت ، كاركردن با تمام معلمان و مربيان ، به وي‍‍ژه داشگاهيان در حوزه هاي مختلف علمي بي نهايت مشكل است . بنابراين ، سوال به اين صورت مطرح مي شود كه چگونه مي توان دانشگاهيان را در اين ماموريت تاريخي مشاركت دهيم؟اين يك چالش اساسي براي تمام دانشگاهيان در مدارس و دانشگاهها است كه با ICT آشنا شدند و در گسترش سيستم آموزشي يادگيري باز واز راه دور و نيز طراحي دوره هاي آموزشي و ابزار هاي چند رسانه اي يادگيري آزاد واز راه دور در گير باشند.

 

شكاف ديجيتالي بين كشورهاي توسعه يافته ودر حال توسعه و نيز بين شهروندان هر كشور در ساليان اخير به شدت در حال افزايش است. ساختار ملي اطلاعات (NII)در كشورهاي مختلف قابل مقايسه نمي باشد ونيز ميزان دسترسي به طيف متنوعي از امكانات آموزش باز واز راه دور بين مناطق آمريكاي شمالي و كشورهاي زيرصحرا به شدت نا متعادل مي باشد.گزارشات مر بوط به چين، هند وآمريكا همگي مبين آن است كه يك شكاف ديجيتالي بزرگ بين خانوارهاي پر درآمد و كم درآمد وهم چنين ميان افراد ساكن مناطق شهري و روستائي وجود دارد. تا كنون دولتها در بسياري از نقاط جهان خط مشي را در مواجهه با مشكل شكاف ديجيتالي اتخاذ نكرده اند وجامعه بين الملل نيز با همان چالش مواجهه است.

بنابراين ، چه كسي مسئول حمايت از « افراد محروم » و « دوره هاي سود آور » در آينده خواهد بود؟هدف اصلي آموزش از راه دور- از زمان اختراع آن در قرن 19 باز كردن (گشودن) دسترسي آنهائي بوده است كه از فرصت حضور در سيستم هاي رايج آموزش- به ويژه آموزش عالي محروم شده اند. به نظر مي رسد كه اين هدف كاهش بي عدالتي و افزايش دموكراسي نمي تواند براي بسياري از عرضه كنندگان جديد آموزش بر خط جذاب باشد.آنها آموزش الكترونيكي رادر حكم تجارت الكترونيكي و دوره آموزش هاي بر خط را به عنوان يك كالاي مصرفي تلقي مي نمايند.آن قابل دريافت است اگر كسي قدرت خريد داشته باشد، در غير اين صورت دست نيافتني است. اين وضعيت يك چالش جدي براي « افراد محروم » و « دوره هاي غير اقتصادي » است.

به دليل جدائي معلم و ياد گيرنده از نظر فضاي زماني، آموزش از راه دور به واسطه ماهيت ،از آموزش حضوري دانشگاه محور متمايز مي باشد. بنا براين، روشهاي آموزشي سنتي- كه به واسطه آموزش سنتي مدرسه محور توسعه يافت نمي تواند به طور كامل در حوزه آموزش از راه دور به كار رود. روشهاي جديد آموزش در طي سه دهه گذشته جهت نظريه پردازي در آموزش و يادگيري از راه دور گسترش يافته است. به هر حال ، چون همگرائي بين آموزش از راه دور وآموزش سنتي عموميت بيشتري مي يابد، وظيفه توسعه يك نوع روش آموزشي يكسان در مقابل دانشگاهيان قرار گرفته است. اين روش جديد آموزشي يكسان بايد براي هر دو گروه دانشجويان سيستم حضوري و از راه دور و نيز هر دو گروه روش آموزش سنتي و آموزش از راه دور سودمند باشد.

تصویر حميد رودباري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - سه شنبه، 25 مهر 1391، 10:41 ب.ظ
  سلام
در پایان روز این پست آیا یکی از دوستان می تواند جمع بندی از نظرات دوستان دیگر داشته باشد؟
تصویر سوگل ربيعي ساوجي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط سوگل ربيعي ساوجي - چهار شنبه، 26 مهر 1391، 03:54 ب.ظ
 

در مطالب ارائه شده توسط دوستان یک نکته به خوبی قابل لمس است و آن تغییر و تحول در نظام آموزشی است و شاید با پیاده سازی درست و منطقی این تغییر و تحولات بتوانیم آینده روشنی از آموزش الکترونیکی رو ترسیم کنیم ازجمله موارد کلیدی تر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تلاش مستمر در دانش آفرینی و دانش گستری
  • توسعه همکاری های بین المللی
  • کیفیت در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فناوری و مشاوره ای
  • پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه و محیط بین المللی
  • نهادینه کردن روحیه خلاقیت و نوآوری علمی
  • و ....

برای کاربردی و عملی کردن مطالبم مقاله ای رو انتخاب کردم که در عین سادگی متن به خوبی تصاویر قابل درک و فهمی رو برای پیاده سازی آموزش الکترونیکی در عصر فناوری اطلاعات بیان می کند. این مقاله شامل چهارچوب، الگوی مناسب در چرخه یادگیری و یک مدل پیشنهادی برای اجرایی کردن آن هم هست.

تصویر حميد رودباري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - پنج شنبه، 27 مهر 1391، 12:09 ق.ظ
  ممنون خانم ساوجی
تصویر حميد رودباري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط حميد رودباري - پنج شنبه، 27 مهر 1391، 11:29 ب.ظ
  انشالله بحث و نظر نهایی را از جانب آقای دکتر عبادی داشته باشیم
امیرابادی
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط ايت الله اميرابادي فراهاني - چهار شنبه، 26 مهر 1391، 09:39 ق.ظ
  با سلام
بچه فکر میکنید بهتره به این لینک هم یه نگاهی بندازید بد نیست
http://www.dpi.ir/fa/news/2988
و
http://hamandishi.net/2010/2010-09-04-17-47-31/1388-09-11-23-03-12/72-resaneh/123-1389-05-20-15-07-52.html
تصویر استاد - دكتر رحيم عبادی
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط استاد - دكتر رحيم عبادی - جمعه، 28 مهر 1391، 11:27 ب.ظ
 
باسلام وسپاس از مشارکت خوب ، دقیق دانشجویان عزیز
مشارکت بیش از 60% دانشچویان آنهم با ارائه مطالب مقید وبدیع ومتنوع ودرایتدای دوره واقعا" جای سپاسگزاری دارد بنده به نوبه خود به وجود دانشچویانی مطلع وفهیم دراین درس ویلکه این دانشگاه افتخار می کنم:
1- درقرن 21 همه تحولات اقتصادی ، اچتماعی قرهنگی ،سیاسی و...ازجمله حوزه آموزش متاثر از ICT هستند فناوری اطلاعات یانقش اصلی ومحوری دراین تحولات راداردویا حداقل یکی از ازکان تحول است .بنابراین همانگونه که ICT توانسته است درتجارت e-commerce دز اقتصاد e-business دربانکداری e-banking درسیاست -e- ghaverment -و.. بدنبال داشته باشد درحوزه آموزش هم e-learning را به ارمغان آورده است .
2-درنتیجه کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات امروزه درحوزه های آموزشی به وبژه دانشگاهها یک امر اختیاری نبوده بلکه الزامی است یازگشت یه گذشته امکان پذیر نیست جامعه جدید جامعه اطلاعاتی است ویژگی اصلی این چامعه تولید ، ذخیره وانتشار اطلاعات درزمان مناسب ، ویاهزینه مناسب است ودانشگاهها مهمترین نهاد دراین حوزه اند.دانشگاهها امروزه حداقل دارای زیرساخت میتنی برICT را بابد داشته باشند
وحداکثر به سمت مجازی سازی کل نظام آموزشی خود دراین زمینه خواهند رفت نمونه دانشگاه MIT ، florida، و... که برخی از دانشچویان اشاره داشتندوتقصیل آن درکتاب پیوست آمده است .
پس چشم انداز آموزش الکترونیکی بسیار روشن وبه صورت همه چانیه درجال توسعه است .واتفاقا" درایران هم قدمهای خوبی دراین زمینه برداشته شده است .
آیا میدانید درحال حاضر بیش از 20 دانشگاه معتبر وممتاز درابران به آموزش الکترونیکی روی آورده اند؟ وبا همه محدودیتها بیش از 30.000 دانشجو درحال تحصیل دردانشگاههای ایران هستند؟
3-آموزش مجازی جایگزین نظام آموزش عالی سنتی نیست بلکه مکمل آنست ، درنتیجه رقیب نیست ، به هیمن دلیل دیر یازود همه دانشگاهها واساتید به صورت داوطلبانه ازتوسعه آن استقیال خواهند نمود.
4- درجال حاصر گرچه محدودیتها وتنگناهائی درتامین زیر ساحت وپهنای باند وجوددارد اما این امر موقتی وبیشتر مدیریتی است وکشور دارای زیزساخت مفید وجامع فیبرنوری است وبا تغییرو بهبود مدیریت وسیاستها تفییر اساسی دراین جوزه را شاهد خواهیم یود .
5- امروزه یادگیری الکترونیکی به صورت یک نظام تعریف شده آموزشی پس از مطالعه وتجریه حدود 20 ساله درچهان وده ساله درایران مراجل تکاملی خودراطی میکند که درجلسات بعدی به طور تفصیلی بدان پرداخته خواهدشد.
ضمن تشکز ار همه دانشجویان درمشارکت این میحث ، از دانشچویان زیر بدلیل مطالب مفید تشکر ویژه می شود:
حانم علوی ،خانم ربیعی ،خانم اسدی ، خانم دیلمی از اقایان ، خیراندیش ، ایرانمنش ، فرحزاد، مامندی ،محمودی وآقای کمالی .
موفق باشید عبادی 28/7/91



تصویر استاد - دكتر رحيم عبادی
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط استاد - دكتر رحيم عبادی - جمعه، 28 مهر 1391، 11:39 ب.ظ
 
تصویر مريم تكلوبيغش
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط مريم تكلوبيغش - شنبه، 9 دي 1391، 11:15 ق.ظ
 

باسلام

جهان به سرعت موج سوم يا عصر اطلاعات را پشت سر مي گزارد و براي ورود به موج چهارم يعني عصر مجازي آماده مي‌شود. عصر مجازي بشر را از فضاي دو‌بعدي اينترنت و جامعه اطلاعاتي كه امروزه در حال شكل‌گيري است به فضاي سه‌بعدي و جامعه مجازي منتقل ميكند.اگر ما چشم انداز آينده جهان را دنياي سه‌بعدي عصر مجازي حاصل از چهارمين موج تغيير و تحولات بشر با هدف معنويت و توسعه عدالت قرار دهيم، قطعا شرايطي را بوجود آورده‌ايم كه ميزاني براي ارزشيابي و سنجش جامعه اطلاعاتي فردا خواهيم داشت.در چنين شرايطي نياز به استفاده از ابزارها و روشهای مختلف فناوري اطلاعات, از جمله: يادگيري الكترونيكي كه بعضاً به آن يادگيري از راه دور، يادگيري برخط، يادگيري از طريق رايانه و يادگيري از طريق اينترنت5 هر روز بيشتر و بيشتر در بين مردم احساس مي‌شود.درواقع هرچه جلوترپیش میرویم توقسمت به اشتراک گذاشتن تجربیات بیشترمیشه وکلاس های دزس چه درمدرسه وچه دردانشگاه همه مجازی خواهندشد وتوسعه دانش افزایش پیدامیکنه

تصویر محمد قليزاده
Re: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط محمد قليزاده - دوشنبه، 1 آبان 1391، 03:27 ب.ظ
  با سلام از نظردوستان نهایت استفاده را بردم
به نظر من با پیشرفت تکنولوژی مبحث یادگیری نیز پیشرفته تر خواهد شد همانطور که با پیشرفت تکنولوژی مبحث یادگیری الکترونیکی در web 2,smartphones ها به وجود آمده است.
با تحقیقات به موضوعات زیر رسیدم


• مبحث یادگیری الکترونیکی کاملا مشارکتی است ودر اینده مشارکت را تسهیل خواهد کرد(ease collaboration of learning)

• کلاس های درس دانشگاه ها و سپس مدارس کاملا به صورت مجازی خواهد بود
• محیط کلاس های مجازی بصورت 3D

• مشارکت کامل دانشجو و دانش آموزان همانند کلاس های سنتی در محط 3D

• معیار های اندازه گیری پیشرفته برای افراد در یادگیری الکترونیکی

• less searching for information and more information will be brought to people


http://www.slideshare.net/learntel/vision-of-the-future-where-will-elearning-be-in-2020
http://www.traininghat.com/blog/bid/134467/Future-of-eLearning

با تشکر
تصویر سعيد احمديان گلام بحري
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
توسط سعيد احمديان گلام بحري - سه شنبه، 30 آبان 1391، 09:53 ق.ظ
 

در مورد وضعيت اموزشهاي مجازي و چشم انداز ان مطالبي را خوندم كه خالي از لطف نيست:

مقدمه :ایران در لایه زیرساخت مورد نیاز برای یادگیری الکترونیکی که برمبنای وجود زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، امکان دسترسی به شبکه، ضریب نفوذ اینترنت و عوامل زیربنایی در توسعه شبکه یادگیری مورد سنجش قرار گرفته است، در مرحله ابتدایی قرار دارد اما در لایه دست‌اندرکاران نسبت معلمان، اساتید و متولیان امر یادگیری مجهز به دانش نرم‌افزارهای پایه و نرم‌افزارهای آموزشی در مرحله پیشرفت قرار دارد و این در حالی است که میزان بهره‌برداری معلمان و اساتید از این دانش و میزان تأثیر آنان در توسعه یادگیری الکترونیکی به واسطه مسائل فرهنگی، مسائل زیرساختی و نبود قوانین مدون، در سطح ابتدایی به سر می‌برد.
اسناد مربوط به بررسی وضعیت یادگیری الکترونیکی در ایران یکی از گزارش‌های بررسی موقعیت کنونی ایران در پروژه تدوین برنامه جامع فن‌آوری اطلاعات ایران به شمار می‌رود که در 3 فاز و تحت نظارت و هدایت جمعی از خبرگان حوزه یادگیری الکترونیکی و فن‌آوری اطلاعات است.
سند اول از مجموعه این اسناد به بررسی وضعیت موجود یادگیری الکترونیکی در ایران می‏پردازد که هدف از تدوین این سند بررسی وضعیت سواد عمومی و تخصصی جامعه در تعامل با فن‌آوری‌های اطلاعاتی نوین در زندگی است.
وضعیت موجود ایران در محورهای چهارگانه مدل چهار مرحله‏یی OECD یعنی راهبرد، زیرساخت، دست‌اندرکاران و بازار خرید و فروش مورد بررسی قرار گرفته و موقعیت ایران متناسب و متناظر با هر یک از چهار محور پیش گفته در چهار وضعیت ابتدایی، در حال پیشرفت، مرحله بلوغ و در نهایت مرحله خبرگی، سنجش و امتیازدهی شده است.
طبق اطلاعات آماری موجود و تجمیع نخبگانی صورت پذیرفته در لایه راهبرد وضعیت اسناد موجود در حوزه‌ها و کانون‌هایی چون حوزه سیاست‌های حاکم بر یادگیری الکترونیکی، کانون تدوین قوانین، سیاستگذاری‌ها، ضریب و میزان پذیرش متولیان امر و طبقه نخبگان و برگزیده جامعه نسبت به یادگیری الکترونیکی و کانون برنامه‌های اجرایی آموزش بر بسترهای الکترونیکی، مورد بررسی قرار گرفته است که هر سه در مرحله پیشرفت هستند.
وضعیت مطلوب یادگیری الکترونیکی
به دلیل همان نقایص موجود در لایه دست اندرکاران، یعنی مسائل فرهنگی و نبود قوانین مدون از جمله فقدان حق نشر آثار الکترونیکی (حقوق معنوی و مادی) لایه وضعیت بازار خرید فروش در سطح ابتدایی است اما سند دوم از این مجموعه اسناد به بررسی وضعیت مطلوب یادگیری الکترونیکی در ایران می‏پردازد. هدف از تدوین این سند، ترسیم وضعیت مطلوب یادگیری الکترونیکی ایران با عنایت به سند چشم‌انداز برنامه جامع فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات تا سال 1394 و در راستای برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور است.
طبق تحلیل‌های کارشناسی تیم تدوین و نگارش و با تکیه بر نظرات خبرگانی در این باره، وضعیت مطلوب ایران بر اساس مدل چهار مرحله‏یی OECD و در محورهای چهارگانه این مدل یعنی راهبرد، زیرساخت، دست‌اندرکاران و بازار خرید و فروش، هدف‌گذاری کیفی و پس از آن هدف‌گذاری کمی شده است.
هدف گذاری‌ها با توجه به بررسی دقیق اسناد راهبردی کلان، نظرات خبرگانی، بهره‌گیری از نتایج حاصل از بررسی وضعیت مطلوب سایر کشورها و نیز تحلیل نتایج به‌دست آمده در مطالعه وضعیت موجود یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است.
خلأ قانونی در به‌کارگیری یادگیری الکترونیک
موقعیت ایران متناسب و متناظر با هر یک از چهار محور پیش گفته و مستندات موجود در سند وضعیت موجود یادگیری الکترونیکی متناسب و متناظر با هر یک از چهار محور مدل پیش گفته در وضعیت ارتقاء یافته مورد بررسی قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا در لایه راهبرد خلأ قانونی موجود در به‌کارگیری یادگیری الکترونیکی باید در بدو امر با تدوین قوانین و پا فشاری بر حرکت از آموزش‌های سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی ترمیم شود و در ادامه با تدوین و ارائه راهکارهای تشویقی افراد، سازمان‌ها و مؤسسات را درگیر فضای یادگیری الکترونیکی کرد.
قانونی کردن مدارک دوره‌های مجازی
در عین حال باید به ارائه راهکارهای سیاستی در تعمیق ارتباط بخش خصوصی و دولتی و حرکت به سمت خصوصی‌سازی اصل 44 قانون اساسی و چشم‌انداز ایران 1404 همت گمارد. همچنین لازم است در راستای قانونی نمودن مدارک دوره‌های مجازی و همانند سازی آن‌ها با دوره‌های حضوری و فیزیکی اقدامات جدی صورت پذیرد. در لایه زیرساخت باید با ارائه راهکارهای خلاق، ظرفیت بهره‌برداری از بضاعت‌های موجود را وسعت بخشید و در عین حال به حمایت‌های دولتی و خصوصی درباره گسترش دامنه دسترسی و کاربری رایانه و اینترنت و ایجاد فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی شرایط را جهت رشد و ارتقای یادگیری الکترونیکی فراهم کرد.
در لایه دست‌اندرکاران نیز باید با به‌کارگیری قوانین و ارائه راهکارهای خلاق و آگاه‌سازی هرچه بیشتر، افراد درگیر در امر آموزش و یادگیری را به استفاده هرچه بیش‌تر و بهتر از فضای یادگیری الکترونیکی و همچنین بهره‌گیری از امکانات گسترده تعامل در فضای مجازی، ایجاد زمینه‌های انگیزشی (که حتی می تواند غیر مادی یا در شکلی هدایت شده و با بزرگنمایی همراه باشد؛ نظیر برگزاری مسابقات تلویزیونی و... با جوایز ویژه) تشویق و ترقیب کرد.
ایجاد مشوق‌ و خصوصی‌سازی محتوا
باید با ایجاد مشوق‌ها، خصوصی‌سازی محتوا و تبلیغات مؤثر و بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی و استفاده از مزایا و مواهب یادگیری الکترونیکی به رشد بازار خرید و فروش محتوا در کلیه سطوح یاری رساند. پس از تبیین وضعیت موجود و مطلوب حوزه یادگیری الکترونیکی، مهمترین صورت مسأله پیش رو ارائه راهکارها و مجموعه اقداماتی است که ما را از شرایط موجود به سمت وضعیت مطلوب هدایت کند.
ضرورت همکاری بخش دولتی و خصوصی
اما حسین ابراهیم‌آبادی ـ عضو انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی ـ معتقد است: برای بهره‌برداری از فن‌آوری اطلاعات در کشور افزایش سطح مهارت و منابع نهادهای حرفه‌یی و تخصصی لازم است و برای رسیدن به این هدف همکاری بین بخش دولتی و خصوصی ضروری به نظر می‌رسد.
وی با بیان این که نهادهای حرفه‌یی و تخصصی موجود قدرت و توان کافی را به دلیل سیاست‌های دولت در حمایت از بخشی از ICT ندارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در حوزه‌ آموزش مجازی فعالیت می‌کنند اما این حرکت باید به سمت آموزشی از طریق مولتی‌مدیا سوق پیدا کند و با استفاده از این ابزار باید مهارت‌های حرفه‌یی در ICT آموزش داده شود.
فقدان شاخص پخش زنده برنامه‌های علمی
یکی از عمده‌ترین شاخص‌های رسیدن به سطحی مطلوب در آموزش الکترونیک پخش زنده برنامه‌های علمی از طریق اینترنت است امری که بر اساس نیاز برگزارکنندگان سومین دوره المپیاد نجوم و اختر فیزیک 2009در تهران مبنی بر بررسی امکان پخش زنده اینترنتی از مراسم و جلسات آزمون، همکاری مشترکی فی‌مابین وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش در چارچوب تفاهم‌نامه طرح اتصال یکصد هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت محقق شد.
امیرحسین محبعلی - مجری طرح اتصال مدارس کشور به شبکه‌ ملی اینترنت - در این باره گفت: امید است بتوانیم در ادامه اجرای طرح اتصال مدارس و نقاط مهم وزارت آموزش و پرورش به شبکه ملی اینترنت، اجرای تعاملی مراسم‌ها و برنامه‌های علمی مانند المپیاد نجوم و اختر فیزیک که به طور زنده از اینترنت پخش شد را به‌صورت گسترده در جهت توسعه فن‌آوری اطلاعات در کشور و گستردگی آموزش الکترونیکی داشته باشیم.
مشکل تولید محتوای چند رسانه‌‌ای
اما یکی از مشکلات اصلی آموزش الکترونیکی در کشور ما تولید محتوای چند رسانه‌یی است اما از آنجا که این امر پرهزینه است دانشگاه‌ها وارد آن نمی‌شوند. در کشور ما از دانشگاه مجازی برداشت درستی نشده است و بیشتر از طریق یک رسانه انجام می‌شود.
کارشناسان بر این باورند که زیرساخت‌های کشور ما کافی نیست و در حال حاضر مشکل سرعت اینترنت داریم؛ سرعتی که حتی برای دانلود در یک مرکز آموزشگاهی کافی نیست در حالی که تمام بهره‌مندی علمی از رایانه‌ و اینترنت این نیست بلکه توزیع اطلاعات از اهمیت بیشتری برخوردار است که با سرعت موجود اینترنت امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر که در حوزه IT از اکثر کشورها حتی کشورهای حاشیه خود عقبیم، نیاز اقدامات عاجل و سامان یافته احساس می‌شود.

25 نظر

  • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

    ارسال آرشیو محتوا

    • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

      محتوای ارسالی از آرشیو 1393

به صفحه اول خوش آمدید